Traject 1
Amsterdam – Chimay

Van Hollandse polders naar de heuvelachtige Ardennen

In 5 dagen + een rustdag

Dag 1

Dag 2

Dag 3

Dag 4

Dag 5 + 6

Dag 1 - Amsterdam - Gouda

63,3 kilometer

5 uur van start tot finish

E

Level: prima te doen (vlak en kort)

Fauna: 1 ooievaar, 3 lama's, veel koeien

E

Flora: gras, rivieren, Nieuwkoopse en Reeuwijkste plassen (moooi!)

E

Leukste van de dag: de Noorderwind in de rug

Eindelijk is het zover! Op naar Bordeaux. Na een laatste koffie met family & friends worden we uitgezwaaid. De Czaar Peterstraat uit, Amsterdam uit en over twee dagen Nederland uit. Mazzel voor de eerste dag: er staat een straffe Noorderwind. dat betekent windkracht 5 in de rug.

Esther was er zo verrukt mee dat ze er een gedicht over heeft gedicht:

Ode aan de Noorderwind
Vanuit het koude Noorden
wakker je aan en daver je voort
Ik ken je van koude gure dagen
Nooit heb ik met warmte aan je gedacht

Maar niks is er fijner
Oh mijn lieve Noorderwind
Dan met jou in de rug
te fietsen naar Gouda en niet terug.

Zonder al teveel moeite trappen we ons dan ook voort langs de mooi meanderende Amstel, die bij Nessersluis overgaat in het Amstel-Drechtkanaal. De omgeving wordt steeds landelijker en om ons heen horen we steeds vaker alleen de wind en het gegak van de overvliegende ganzen.

Een moment voor koffie pauze is er niet echt …. vanaf de rustigste en mooiste kant van het water kijken we namelijk uit op de horeca aan de overkant. En geen brug te bekennen. Vanaf het dorpje Noorden zijn er ook aan de ‘ fietskant’ weer plekken waar we kunnen stoppen voor een bakkie, maar we zijn nu al veel te dicht bij Bodegraven, het dorp waar Laura is opgegroeid. Dus trappen we nog even door, door het mooie natuurgebied van de Meije (we zagen meteen een ooievaar, waar dit gebied bekend om staat!). Helaas is het fameuze cafe De Hoek (op DE hoek van DE winkelstraat kruising in het centrum) gesloten, maar ernaast blijkt gelukkig ook een lekker derps terrassie. Na Bodegraven fietsen we door de Reeuwijkse plassen, wat echt prachtig is. Overal staan bankjes, waar je even kunt uitrusten en genieten van het uitzicht.

Dag 2 - Gouda - Ulvenhout

81,4 kilometer

6,5 uur van start tot finish

E

Level: prima, beetje fris wel (vlak, meewind en regen)

Fauna: 4 ooievaars, veel schapen, lama's, 6 ezels

Flora: polders, kanalen, de Biesbosch

E

Leukste van de dag: omfietsen via Kinderdijk door het christelijke pontje

We dachten nog een koffie te doen in Gouda, maar alles was dicht op zondagochtend. behalve cafe Swing op de Grote Markt. Die swongen nog niet echt, maar wilden ons graag een cappucino voor onderweg serveren. We hadden het windje weer vol mee, dus het ging zeer voorspoedig dooor deplatte platte polders van Zuid-Holland. Freddy had ons gewaarschuwd voor de mestlucht in Brabant, maar pfoe, ten zuien van Gouda ruikt het echter ook niet heel fris. Veel koeien en schapen later, reden we in het volledig uitgestoreven Lekkerkerk tegen de rivier de Lek aan. En er ging wel een pontje naar de overkant, maar natuurlijk niet op de dag van de Heere. at werd een kilometer of 5 naar het Westen omrijden over de dijk, waar wel een pontje ging richting het toeristische Kinderdijk. Blijkbaar vindt God het daar niet erg als er mesnen worden overgevaren. Eigenlijk een geluk bij een ongeluk, want het was een geweldig mooie fietstocht langs de molens van Kinderdijk.

Na het christelijke pontje bleken er nog 2 pontjes nodig om door het waterrijke landschap van Noord-Brabant te fietsen. Eentje over het Merwede Kanaal (waar we overigens bij het allerleukste huiskamer cafe ‘ Fluitekruid’ van de Dordtse Froukje op de boot hebben gewacht met een herlijke koffie en zelfgebakken appeltaart). En toen nog eentje bij het uiterste puntje van de Biesbosch (eerst even bellen voor de heen en weer wolf). Eigenlijk een wonder dat we op zondag nog in Breda zijn aanbeland met al die pontjes. Voor het idee zijn we nog heel even door het centrum van het mooie Breda gereden, om toen snel door te trappen naar onze vriendinnen Clau&Aster. Waar we na een heerlijk maal, een onstapnnende massage voor moeie spieren, biertjes en veel gezelligheid om 9 uur crashten op de zolderkamer. Met de muziek van de kermis op de achergrond vielen we in een diepe slaap.

Dag 3 - Ulvenhout - Leuven

94,7 kilometer

7,5 uur van start tot finish

E

Level: lang! maar op zich wel vlak

E

Leukste van de dag: off-road door de modder scheuren

Op onze derde dag hebben we 92 km voor de boeg. Vandaag fietsen we nog een klein stukje door het vlakke Brabantse land maar het grootste gedeelte gaat door het vlakke Belgische landschap. Morgen beginnen we pas aan de Ardennen en zullen we moeten klimmen. Vandaag is vooral (voor ons) relatief lang. We worden uitstekend verzorgd (lunchpakketjes worden gemaakt, zelfs onze banden worden nog even opgepompt) en uitgezwaaid en verlaten Ulvenhout om 8.45 uur. Vlak na Baarle Nassau passeren we onze eerste landsgrens. We zijn in België. Overigens zullen we nog zo’n drie keer de grens oversteken die kennelijk wat grillig heen en weer slingert. Wat niet slingert maar kaarsrecht is, is het Belse lijntje. Dit voormalige treintraject tussen Tilburg en Turnhout is tegenwoordig een fietspad. Heerlijk rustig maar op den duur wel wat saai omdat aan weerszijden van het pad hoge dichte begroeing staat die het uitzicht behoorlijk belemmert. In Turnhout stoppen we voor koffie en kiezen het drukste terras uit bij cafe de Beurs. Daar zitten waarschijnlijk de locals en zal de koffie dus het beste smaken. Maar het blijkt dat bij dit café bij iedere koffie een advocaatje met slagroom wordt geserveerd. De koffie was niet best maar het shotje advocaat als elf uurtje maakte veel goed.

Het leuke van onze fietsroutes is dat we zo veel mogelijk fietspaden kunnen rijden en bijna al drukke wegen kunnen vermijden. Maar dat betekent ook dat we af en toe een stukje of road of zandweg moeten rijden. Heel leuk voor de afwisseling al worden onze fietsen wel heel erg vies en zit er zand in onze ketting en tussen de raderen. Laura weet raad en vraagt bij de carwash of de fietsen ook even door de wasstraat kunnen. Ondanks dat het druk is mogen we met voorrang onze fietsen naar binnen rijden en na 2 minuten met een hoge druk spuit blinken onze stalen rossen weer als nieuw al blijken de fietstassen van Esther achteraf niet helemaal waterdicht te zijn. Dan is het nog maar een klein stukje naar Leuven waar we een superfijn logeeradres hebben gevonden via vrienden van de fiets.

Dag 4 - Leuven - Dinant

90 kilometer

7,5 uur van start tot finish

E

Level: makkelijk met veel lange fietspaden

E

Leukste van de dag: de tas die midden op de drukste weg openscheurde

Omdat de Aldi onder ons appartement zit beginnen we de dag bij de supermarkt en slaan we bananen, tomaten, paprika en couscoussalade in. Ondanks dat we net ons appartement hebben verlaten sprinten we ook meteen nog even de sportschool in voor het toilet.

Vandaag eindigen we aan de Maas maar het eerste stuk is over fietspaden door het vlakke land. In Hoegaarden ruikt het naar Hop maar het is nog te vroeg voor bier dus doen we koffie op het terras. Volgens de ober zijn de wegen prima begaanbaar ondanks de grote overstromingen van een paar weken geleden. Gelukkig want het tweede deel van de route naar Dinant gaat helemaal langs de Maas en als de wegen en fietspaden daar zijn weggespoeld hebben we een probleem.

Het is uitstekend fiets weer, niet te koud, niet te warm en droog. Langs de Maas en we (nog steeds met de wind in de rug) zorgeloos naar Dinant en verbazen we ons over de mega grote villa’s die aan de rivier staan. Sowieso hebben we ons de laatste dagen verbaast over de mooie huizen en de vele nieuwe huizen die werkelijk overal gebouwd worden. Eén groot walhalla voor aannemers dit deel van België.

De reis eindigt niet geheel zorgeloos als Esther op een drukke doorgaande weg haar bagage verliest die Laura nog net kan ontwijken. Het zat er al een paar dagen aan te komen. De fietstassen van Esther zaten hingen nog aan elkaar met ducktape. Helaas heeft de fietswinkel geen tassen meer op voorraad maar de redding is nabij. Laura’s vader komt overmorgen naar de Ardennen en is bereid via de Decathlon in Amsterdam

Zuid-Oost te rijden. Morgen nog even creatief met ducktape en dan arriveren er gloedje nieuwe tassen.

Dag 5 - Dinant - Chimay (voor dagje rust)

64,1 kilometer

5,5 uur van start tot finish

E

Level: Makkelijk, eerst vlak, daarna korte klimmetjes (en koud!)

Leukste van de dag: met Aad en Marjan een Chimay drinken

Vanuit het Maasdal gaan we op weg naar Chimay, de laatste Belgische plaats waar we twee nachten zullen overnachten omdat we op dag zes een rustdag hebben ingepland. Om half tien vertrekken we uit het IBIS hotel, een capucino en croissant achter de kiezen. De rondvaartboot en de finiculaire hebben we tot grote spijt van Laura gemist. Daar moeten we een keer voor terugkomen.
Het is fris vandaag maar droog en de windgoden zijn ons nog steeds gunstig gezind want we hebben de wind nog steeds in de rug. Het eerste stuk van de 65 km die we vandaag fietsen gaat weer langs de Maas maar na 20 km laten we de rivier doorstromen en buigen wij af richting Chimay. Ook vandaag weer lange stukken recht-toe recht-aan fietspaden, de zgn. Ravel. Mooi aangelegd maar wij vinden ze ook wat saai omdat er nauwelijks uitzicht is. Vooral Laura verveeld zich een beetje. Die willen klimmen en dalen en verrast worden door wat er na een bocht komt.

Rond lunchtijd doen we een koffie in een lekker drukke taverne. Onze eigen lunch zit nog in de fietstas maar als we die niet hadden gehad hadden we een plat du jour besteld in deze gezellige herberg. Het ziet er heerlijk uit. Weer buiten trekt Laura een lange broek aan want haar franse natuur trekt de 15 graden maar moeilijk en werken we in razendtempo een couscoussalade naar binnen. Snel weer op de fiets en eindelijk gaan we dan klimmen tot groot geluk van Laura. Vooral Esther was zenuwachtig voor aanvang van deze dag omdat ze vrijwel geen ervaring heeft met fietsen in heuvelachtig gebied maar ze blijkt een geboren klimgeitje (volgens Laura). Stukje 6%, dan 8%, klein stukje 11% en zelfs nog even 13%. Maar ondanks deze indrukwekkende cijfers valt het allemaal nog wel mee en fietsen we rond drie uur Chimay in en zitten we halverwege de middag al aan een biertje. Onze logeerplek voor twee nachten hebben we al geboekt. We hebben een fantastisch tuinhuisje waar we ons kunnen opladen voor het tweede deel van onze fietsvakantie.

Lees hier onze blogs

Fietsvriendelijkste stad van Frankrijk

Bordeaux is een van de meest fietsvriendelijke steden ter wereld. Volgens de Bicycle Cities Index 2019 staat Bordeaux op de 12e plek. Utrecht staat met een flinke voorspong op Munster op de eerste plaats! Amsterdam staat op de 5e plek. Dus of je nou naar Bordeaux...

Bordeaux is fietsvriendelijk, maar wandelen is ook wel eens lekker na 1500 kilometer op een zadel. Het is heerlijk om op een zonnige middag in Bordeaux te struinen over de moderne boulevard langs de rivier de Garonne. Vanaf de Pont de Pierre wandel je in drie...

Zuinig pakken is een grote fietsuitdaging. Zeker in deze digitale tijd, want voor je het weet heb je 1 hele tas volgeladen met je telefoon, e-reader, computer, navigatiesysteem, fototoestel en alle opladers die daarbij horen. Hoe voorkom je dat je onderweg een soort...

Ok, fietsen van Amsterdam naar Parijs en dan door naar Bordeaux. Leuk plan! Maar hoe moeten we dan eigenlijk fietsen? In Nederland komt het wel goed met de knooppunten routes en het feit dat ons land volledig bewegwijzert is langs autovrije of veilige fietspaden....