Traject 3
Parijs – Tours

Van megadrukke wereldstad naar klassiek wijndorp

In 4 dagen (dus we gingen net niet tot aan Tours, maar dat ligt zo een 6 kilometer van Vouvray)

Parijs naar Morigny - Champigny

De dag waarop we dachten dat we in een best wel luxe kasteel zouden overnachten wat een community van vrijwel tandenloze Polen en een kasteelheer bleek te zijn, ook leuk.

52,1 kilometer

5:53 uur van start tot finish

E

Level: makkie (dat betekent niet dat er geen klimmetjes waren, Parijs is op heuvels gebouwd 😉

E

Fauna: hond Bella in de community

E

Flora: mooie parken van de Coulee Verte en daarna ruige bossige stukken met klimmetjes

E

Leukste van de dag: dat Esther op pad ging om een fles wijn te zoeken omdat dat toch past bij een overnachting met een zwembad

Net zo makkelijk als we Parijs binnenfietsten, rollen we er ook weer uit. Aan de zuidkant van Paris is dat via La coulee verte du sud parisien, een 14km groene achtbaan van de wijk Montparnasse naar voorstad Massy. Heuvel op en af, door parken en bos(jes), hebben we niet door dat we ondertussen door de hele zuidelijke banlieus van Parijs fietsen. Geweldige manier om de stad uit te komen.

We schieten niet echt op, misschien door het meanderende fietspad, misschien omdat we moe zijn (of lui?). Het maakt niet echt uit, vandaag hebben we ‘slechts’ 55 km te gaan. Na een uur of 2 steken we het riviertje ‘l’Yvette’ over en we zijn weer in bekend gebied: uitgestrekt velden met mais, mais, mais en gras. Wie eet toch al die mais? Hoeveel popcorn kan een bevolking eten?

De kasteeltorens voor onze vlechten

Kiekjes van de dag

Het eerste route bordje van de Santiago de Compostella, we gaan richting verlichting!

Het is een beetje bloedheet tussen al dat graan en off-road paden, maar we blijven lachen 🙂

Bij Etrechy rijden we midden in het veld tegen deze verlaten energiecentrale aan

Esther heeft een slobber uit de supermarkt gehaald en dan is het relaxen by the pool (met Pool)!

Het is weer een hele hete dag. Als we een parkje met veel schaduw van de bomen tegenkomen, lijkt dat dan ook de perfecte plek voor een picknick en een mini powernap. Redelijk uitgerust gaan we op pad voor de laatste 20 kilometer. We vroegen ons al af waarom deze route als ‘ zwaar’ werd beoordeeld in Komoot. Opeens zwoegen we omhoog in een drooggevallen rotsige rivierbedding. Daarom dus.

Onze B&B is een klein paradijs: een roze kasteel uit de 18e eeuw in een mooie beboste tuin, waar een wonderlijke combinatie van mensen samenwoont. Een beetje een commune gevoel, maar toch een beetje vreemd. Twee Polen die nauwelijks Frans spreken en gezamenlijk nog ongeverr 10 tanden in hun mond hebben doen samen het beheer. Agnes de schoonmaak en Pjotr de Pool (zo noemen we hem) doet naast heel veel drinken waarschijnlijk ook de tuin.Eigenaar Philippe woont ook op het terrein en komt af en toe een praatje maken. We proberen het grappige ervan in te zien, dat lukt de een beter dan de ander. Maar dan: Esther haalt een riesling, we chillen bij het zwembad, hangen in de tuin en koken een pastaatje in onze eigen keuken, fijn dit!

Morigny-Champigny naar Orleans

De dag waarop we door industriegebieden en de graanschuur van Frankrijk fietsten, over heus-niet-verlaten sporen moesten klauteren en die toch uitstekend eindigde met een biertje op het strand.

94 kilometer

9:57 uur van start tot finish

E

Level: zwaar (door de warmte maar vooral door het oersaaie landschap van graan, graan en graan).

E

Fauna: kraaien en duiven in de pas geoogste velden graan en gras

E

Flora: alle flora is hier weggekapt, er is nauwelijks een boom te bekennen tussen het graan

E

Leukste van de dag: biertje drinken aan de Loire op het strand van BDL in Orleans

We zijn al vroeg op want we willen in één dag door het vermoedelijk saaiste en langste en heetste deel van de tocht fietsen. We fietsen van Morigny-Champigny naar Orleans. Vanaf Orleans wacht ons wijngebied maar om daar te komen moeten we door de graanschuur van Frankrijk. Het ontbijt dat door onze Poolse gastvrouwe helemaal was klaargemaakt bestond uit 1 melkbroodje per persoon uit een zak, jus uit een pak en koffie. Dus zijn we eerst maar even langs le boulanger gefietst, want iets meer energie is wel gewenst voor vandaag.

Esther heeft beroerd geslapen en is niet vooruit te branden. Met papbenen en achter Laura aan zwoegt ze zich door de dag. Laura zou eigenlijk harder door willen trappen zodat ze minder last heeft van de zadelpijn. Dit is qua fietsen voor geen van ons beiden een fijne dag. De omgeving geeft ook niet veel afleiding. Het is graan, mais, aardappelen en droge bruine grond dat ons omringt. Gelukkig hebben we tegenwind, die koelt ons nog enigzins. Omdat Esther nauwelijks zweet heeft ze meer lastvan de warmte. We hebben extra flessen water mee en er kunnen er dus wat flessen over haar heen gegooid.

De Notre Dame van Orleans

Kiekjes van de dag

Fransen zijn heel goed in het realiseren van een patchworkje op de weg. Het fietst wel minder…

Orleans ligt dan wel in het niks, de stad zelf is erg mooi, ruim opgezet, fris en statig.

Dit dus … en dat dan 70 kilometer lang. We proberen de spirit erin te houden.

Hier deden we het voor! Een dranke in de leuke hippe strandtent BDL aan de Loire.

Gelukkig zijn we vroeg weggegaan en we rijden dan ook om 3 uur al Orleans binnen. Orleans is dan weliswaar omringd door NIETS, de stad zelf is mooi, klassiek en fris. Als eerste een ijskoude Orangina op het terras. Als we afgekoeld zijn doen we een rondje door de stad en lopen we even binnen in de imposante Notre Dame van Orleans, die zeker niet onderdoet voor haar zusje in Parijs.

De zoektocht naar een nieuwe fietsbroek voor Laura is ook in Orleans niet gelukt. In het land van de tour de france is het blijkbaaronmogelijk om een fietsbroek te kopen…dus dan maar naar de slager voor twee biefstukjes. We zoeken een hippe plek voor een biertje, die we vinden aan de rand van de Loire waar bij BDK een stadsstrand is gemaakt. We zouden hier best nog even willen zitten, maar moeten toh helaas weer door.

Om 18.00 checken we in bij Celine in Chaigny:  echt logeren bij de boer. Wel weer een les…met de fiets is een kleine 10 km buiten de stad een heel eind als je in je hoofd al gearriveerd bent. Het appartement is top en ze hebben een enorm terrein waar we onze benen nog even kunnen strekken en naar de Loire kunnen wandelen. Esther bakt een heerlijke omelet en daarna storten we in op het lekkere bed.

Orleans naar Blois

De dag waarop het fietsen zo makkelijk ging en we behoefte hadden aan een avondje uit in het spetterende Blois met een heerlijke Savenniere

54,6 kilometer

4:57 uur van start tot finish

E

Level: heerlijk dat glooiende, goed te doen

E

Fauna: de wegwijzer egel-tegel in Blois (we weten echter niet waar die naar toe wegwijzer

E

Flora: mooie natuurgebieden langs de rivier

E

Leukste van de dag: bij een supervage wijnbar een van de lekkerste wijnen ooit drinken

De komende dagen fietsen we langs de Loire. We hebben niet zo veel kilometers voor de boeg dus vertrekken pas rond half tien )of was het omdat we een avondje geffest hadden, nou een van die twee redenen in ieder geval). Via het landgoed van onze airbnb hostess Celine bereiken we het onverharde fietspad langs de Loire. Ondanks dat fietsen langs de Loire een zeer toeristische aangelegenheid is en de route over het algemeen goed aangegeven staat (eigenlijk pas echt na Blois blijkt later) moeten wij regelmatig afstappen en omdraaien. En nog iets: denk niet dat fietsen langs de Loire zonder hoogteverschillen zal zij n… er zijn stukjes bij waar we moeten afstappen omdat het zo stijl is en slecht begaanbaar dat we medelijden hebben met de wat oudere toeristen die hier lekker op hun electrische fiets gaan toeren.

We merken dat we toe zijn aan een rustdag dus vandaag doen we kalm aan. Na een uurtje zitten we alweer aan een koffie met uitzicht over de Loire (in overigens een geweldige Auberge), in het dorpje Meung-sur-Loire. Deze rivier is in dit gedeelte van Frankrijk grotendeels bescherm natuurgebied en we zien veel vogels op eilandjes midden in de rivier. Geen scheepvaart, daar is de rivier te ondiep voor. Wel af en toe van die ouderwetse zeilbootjes met een vierkant zeil. Het is prachtig hier.

Blois heeft iets met stripverhalen

Uitzicht op de ondiepe Loire vanaf ons bakkie in Meung-sur-Loire

We doen nog wel even een toeristisch rondje door Blois (langs het magie museum op dit plein)

Het stuk van de veloroute du Loire is hier nog niet zo populair, dus ook erg rustig

De fameuze Savenniere! Hiervoor willen we nog wel eens naar Blois fietsen 🙂

Vandaag fietsen we vooral aan de rechteroever, morgen vanuit Blois vooral aan de linker. Hetzelfde blijft de tegenwind die behoorlijk stevig waait. Rond drie uur arriveren we in Blois en checken in bij Hotel de France. Midden in het centrum maar wel vergane glorie. Laura is in haar nopjes want gek op vergane glorie hotels. Overigens is het voor fietsers een tophotel want er is een garage voor de fiets. Na nog een mislukte poging om een fietsbroek te vinden besluiten we dat het tijd is voor wijn. En dan ook goeie wijn, we zitten tenslotte in het Loire gebied. We beginnen onze zoektocht in Le 12. Hier hebben ze vreemde wijn. Daarna gaan we door naar Les 400 Coups. Dit is een vreemde tent, in een vreemd steegje met een vreemde barman, maar we drinken hier een fantastische Savennieres. Van Domaine aux Moines uit 2018. We willen eigenlijk gaan eten in het hippe en leuk uitziende Diffa, me een heerlijk dagmenu met lokale bioproducten. Maar na die hele fles S. lijkt het ons toch beter om een traditioneel eendje bij de Franse bistro op de hoek te doen. Mazzel 🙂 want daardoor belanden we zomaar in HET rock ’n roll festival op het plein. Na een biertje houden we het voor gezien en duiken we ons vergane glorie hotelletje in.

Blois naar Vouvray

De dag waarop de interne buienradar van Esther veel betere ontvangst bleek te hebben dan die van onze telefoons (wat wel jammer was, wat daardoor hadden we flinke buien)

63,2 kilometer

6:15 uur van start tot finish

E

Level: relaief makkelijk maar toch veel korte steile klimmetjes als we even van de Loire afgingen

E

Fauna: witte reigers in de Loire, 3 eekhoorns en er zat een salamander op de muur in Vouvray

E

Flora: de eerste wijngaarden zagen we eigenlijk pas over de helft van de tocht. Daarvoor glooiende heuvels en steelse blikjes op de rivier

E

Leukste van de dag: samen staand lunchen onder een boom omdat het heel hard regent

Hier nog tekst

Weer geen fietsbroek gevonden. Dan maar wassen.

Kiekjes van de dag

Je kunt net als heel vroeger met een oude zeilscheepje over de Loire varen. Geen tijd voor 🙁

We fietsen het stadje Amboise in. Heel mooi oud, met uitzicht op de Loire in de verte.

Twee dagen geleden snakten we ernaar, nu was het natuurlijk geheel overbodig: regen!

Bij gastheer Yves die ooit een wijngaard had drinken we zijn zoete Vouvray uit 1989. Das bijzonder!

Lees hier onze blogs

Fietsvriendelijkste stad van Frankrijk

Bordeaux is een van de meest fietsvriendelijke steden ter wereld. Volgens de Bicycle Cities Index 2019 staat Bordeaux op de 12e plek. Utrecht staat met een flinke voorspong op Munster op de eerste plaats! Amsterdam staat op de 5e plek. Dus of je nou naar Bordeaux...

Bordeaux is fietsvriendelijk, maar wandelen is ook wel eens lekker na 1500 kilometer op een zadel. Het is heerlijk om op een zonnige middag in Bordeaux te struinen over de moderne boulevard langs de rivier de Garonne. Vanaf de Pont de Pierre wandel je in drie...

Zuinig pakken is een grote fietsuitdaging. Zeker in deze digitale tijd, want voor je het weet heb je 1 hele tas volgeladen met je telefoon, e-reader, computer, navigatiesysteem, fototoestel en alle opladers die daarbij horen. Hoe voorkom je dat je onderweg een soort...

Ok, fietsen van Amsterdam naar Parijs en dan door naar Bordeaux. Leuk plan! Maar hoe moeten we dan eigenlijk fietsen? In Nederland komt het wel goed met de knooppunten routes en het feit dat ons land volledig bewegwijzert is langs autovrije of veilige fietspaden....