3 fietsroutes naar Bordeaux

door | Route, Voorbereiding

Ok, fietsen van Amsterdam naar Parijs en dan door naar Bordeaux. Leuk plan! Maar hoe moeten we dan eigenlijk fietsen? In Nederland komt het wel goed met de knooppunten routes en het feit dat ons land volledig bewegwijzert is langs autovrije of veilige fietspaden. België lijkt ons ook redelijk fietsers proof. Maar Frankrijk? Dat wordt vast fietsen over gewone wegen waar auto’s keihard toeterend voorbij scheuren. Of fietspaden die opeens ophouden en ‘even een stukje snelweg’ om de route te vervolgen.

Om ons in te lezen in de mogelijke routes hebben we alle boekjes verzameld die we tegenkwamen. Uiteindelijk is dat een flinke stapel geworden. Hieronder een (ongezouten) mening over gidsen en routes.

Fietsen naar Parijs van Benjaminse

De fietsgids van Paul Benjaminse is al decennia lang een begrip om naar Parijs te fietsen over pittoresque en veelal autovrije paden. De reviews op internet zijn lovend, dus deze ringband werd als eerste besteld. Dat was een beetje een deceptie, ik vond de routebeschrijvingen nogal wollig en daardoor niet erg duidelijk. Wellicht had ik me er meer in moeten verdiepen, maar ik heb gewoon te weinig geduld om door ellenlange routebeschrijvingen te moeten ploegen (ga bij de rotonde links, dan bij de brug rechts, dan bij het tweede stoplicht links, etc etc) voordat ik een soort van weet hoe je moet fietsen. Aangezien de routes van Benjaminse toch echt wel vermaard zijn, kies ik er maar voor om zijn routes te vertrouwen en blind de GPS tracks te downloaden. De fietsgids staat op Marktplaats voor de liefhebber.

Internationale Véloroute 3

Het grootste deel van onze tocht loopt door Frankrijk. Aangezien mijn Frans als halve Française best aardig is, besloot ik om een zoekpoging naar routes te doen op Franse websites. Ook om een beeld te krijgen over de fietsvriendelijkheid van Frankrijk. Er ging een wereld voor me open! Frankrijk is in een rap tempo autovrije fietspaden aan het creëren, met name langs oude kanalen en rivieren die vroeger werden gebruikt als handelsroutes over water. Zo heb je de nationale voies vertes, en de internationale véloroutes (fietsroutes die door heel Europa lopen). Zo ook de Véloroute 3, die in 5300 kilometer van Noorwegen naar Spanje loopt, met een deel dat van Namur naar Bordeaux gaat. Aangezien Fransen er altijd dol op zijn om hun eigen woorden te geven aan internationale termen, staat deze route in Frankrijk bekend als de Scandibérique.

Mijn stapel routekaarten en gidsen werd weer uitgebreid met:

  • Een overzichtskaart van heel Frankrijk (IGN 924). Hierop staan alle voie vertes en de Veloroutes.
  • Fietsgids van de Eurovélo3: van Namur naar Tours
  • Fietsgids van de Eurovélo3: Tours – Côte Basque à vélo
  • Een gloednieuwe website die het hele Franse deel (la Scandibérique) van de Eurovélo 3 omschijft, inclusief perfecte routeplanner. Geheel in chauvinistische stijl is de website alleen maar in het Frans.

Sint Jacobs Fietsroute van Sweerman

Dit is de welbekende pelgrimsroute Santiago de Compostella, maar dan op de fiets. Mijn vriendin Anna vertelde dat haar schoonouders deze route met veel plezier hadden gefietst. Dus heb ik meteen de boekjes besteld. Er zijn drie delen, maar wij hadden er maar twee nodig:

Wat extra bijzonder is, is dat de route gebaseerd is op oude pelgrimskaarten. Het Franse en Spaanse deel staan zelfs op de Unesco-Werelderfgoedlijst. De route is gedeeltelijk hetzelfde als die van de Véloroute, alleen zijn enkele stukken een beetje korter (vooral tussen Parijs en Orléans). Ik werd in ieder geval erg enthousiast van het fijne reisverslag van fietsblogger Herman, dit wordt een prachtige tocht!

Likes en don´t likes aan de fietsgidsen van de V3 en van de St.Jacobs fietsroute

De route is heel duidelijk weergegeven:

  • De totale route is opgedeeld in (dag)etappes, waarbij je meteen de leukste /interessantste/toeristisch trekpleisterigste stadjes en dorpen aandoet. Het aantal kilometers en het verloop van de etappe is goed omschreven.
  • De (dag)etappes hebben weer een opdeling van plaats naar plaats, met duidelijke kaarten die perfect op elkaar aansluiten. Ook het aantal kilometers is weer aangegeven. Dat maakt het heel makkelijk om je eigen route per dag te bepalen, afhankelijk van hoeveel kilometer je op een dag wilt fietsen.

Minder aan deze gidsen:

  • De omschrijvingen van de plaatsen die je aandoet zijn vooral geschiedkundig. Ik mis een beetje het verhaal van vandaag! Een beetje geschiedenis, of een markante gebeurtenis is natuurlijk leuk om te weten, maar ik wil liever informatie over de leukste wijnbar, het beste vergane glorie hotel en dat fantastische restaurantje waar je een avond even aan iets anders dan fietsen kunt denken. Blijkbaar moeten we die verhalen zelf gaan ontdekken. Dat is natuurlijk wel een leuk vooruitzicht!
  • De fietsgidsen en ook veel websites van de Veloroute3 zijn in het Frans. Voor mij geen probleem, maar wellicht voor de gemiddelde Nederlander wel.

Onze fietsroute naar Bordeaux

Wij doen een combinatie van alle routes. We starten in Nederland met de LF2 route, van Breda naar Leuven maken we zelf iets, van Leuven naar Parijs volgen we de route van Benjaminse, en van daaruit pakken we de St. Jacobs route met delen van de Veloroute3.

Kijk hier voor onze dagetappes en de gpx downloads.

 

We hebben meer leuke berichten geschreven

Fietsvriendelijkste stad van Frankrijk

Fietsvriendelijkste stad van Frankrijk

Bordeaux is een van de meest fietsvriendelijke steden ter wereld. Volgens de Bicycle Cities Index 2019 staat Bordeaux op de 12e plek. Utrecht staat met een flinke voorspong op Munster op de eerste plaats! Amsterdam staat op de 5e plek. Dus of je nou naar Bordeaux...

Lees meer
5 hotspots in bruisend Bordeaux

5 hotspots in bruisend Bordeaux

Bordeaux is fietsvriendelijk, maar wandelen is ook wel eens lekker na 1500 kilometer op een zadel. Het is heerlijk om op een zonnige middag in Bordeaux te struinen over de moderne boulevard langs de rivier de Garonne. Vanaf de Pont de Pierre wandel je in drie...

Lees meer
Telefoon of computer als fietsnavigatie?

Telefoon of computer als fietsnavigatie?

Zuinig pakken is een grote fietsuitdaging. Zeker in deze digitale tijd, want voor je het weet heb je 1 hele tas volgeladen met je telefoon, e-reader, computer, navigatiesysteem, fototoestel en alle opladers die daarbij horen. Hoe voorkom je dat je onderweg een soort...

Lees meer